Заміна зошитів блокнотами або окремими аркушами паперу не дозволяється. З української (російської) мови, математики, ознайомлення з навколишнім світом та природознавства у 1—4-х класах є ще й додаткові зошити з друкованою основою, що разом з підручником з того чи того предмета становлять єдиний навчальний комплект. Школяр повинен бережливо використовувати зошит: не виривати з нього сторінок, не починати новий зошит, доки не списано попередній. Користуватися поліетиленовою обгорткою для зошита. Учнівський зошит не є державним документом, тому в початкових класах враховуючи вік дитини, повільну техніку письма, учні міських шкіл пишуть номер школи, а сільських - назву школи. У 1—2 (1) класах зошити підписує вчитель, у 3—4 — самі учні за зразком, написаним учителем на дошці. Те ж саме зроблятьучителі 5—9 класів при потребі зміни в підписах зошитів. Учні повинні-писати розбірливо, дотримувати всіх каліграфічних вимог, правильно тримати ручку, виконувати вказівки вчителя що до правильної пози та положення зошита на парті. У початкових класах рекомендується користуватися кульковими ручками типу РШ-49. Під час виконання письмової роботи учні повинн ідодержуватис абзаців. Щоб виправити помилку, учень повинен закреслити лінією навскіс неправильно написану букву і замість неї написати зверху потрібну букву. Якщо треба замінити слово, словосполучення або речення, то слід те, що підлягає заміні,закреслити тонкою горизонтальною лінією, а не брати в дужки, оскільки дужки є пунктуаційним знаком. Необхідно стежити,щоб учні дотримували однакових інтервалів між словами, дописували рядки до кінця, орієнтуючись на правила переносу, не виходячи за межі рядка. Якщо на сторінці залишається один - два рядки, нову роботу слід розпочинати на наступній сторінці. У 1 – 4-х (1 – 3-х) класах запис математичних завдань розпочинаємо у третій повній клітинці від згину сторінки зошита, а від поля – удругій. Між прикладами відстань добирається довільно, але з обов’язковим дотриманням вимог естетичності та економії паперу. У 1-му класі розв'язання задач записуємо окремо у вигляді прикладу. У 2-му (1-му) класі (II півріччя) вводиться короткий запис відповіді задачі. Повну відповідь рекомендується записувати у 3(2) — 4(3)-му класах. Між датою і заголовком, назвою роботи і заголовком, а також між заголовком і текстом у зошитах з української (російської) мови рядок не пропускається. У зошитах з математики в аналогічній, ситуації, слід пропускати тільки одну клітинку. Між заключним рядком тексту однієї письмової роботи і датою або заголовком (назвою виду) наступної у зошитах з української, (російської) мови слід пропускати дві лінійки, а в зошитах з математики — чотири клітинки (для відокремлення однієї роботи від іншої і для виставлення оцінки). У письмовій роботі з мови треба зазначити дату, вказати, яка це робота (класна чи домашня), вид роботи (диктант, переказ, твір, вправа) і заголовок зв'язного тексту (переказу або твору). Відповідно до 4-го видання «Українського правопису» в кінці заголовків крапка не ставиться. Наприклад:. 12 квітня Домашня робота Вправа 114 У зошитах для контрольних робіт, що виконуються в класі, учні пишуть дату,вид роботи і заголовок тексту. Наприклад: 26 грудня Диктант Весна Навчальн івправи з математики виконуються в зошиті в клітинку. Цифри і букви пишуться в клітинці зошита похило. У 1— 4-х (І—3-х) класах висота цифр в одну клітинку. У 1-му, 2(1)-му класа хрекомендується записувати малі букви висотою в одну клітинку, а в 3—4-х класах — 2/3 клітинки. Великі букви в усіх класах пишемо висотою півтори клітинки. У виразах з дужками для написання дужки потрібно відводити окрему клітинку. Найменування мір пишеться після числа скорочено без крапок: міліметр — мм, сантиметр — см, дециметр — дм, метр — м, кілометр — км, квадратний сантиметр — см2 , квадратний дециметр — дм2, квадратний метр — м2 (висота цифри 2—1/2 клітинки); грам — г, кілограм — кг, центнер — ц, секунда — с; при скороченні найменування грошової одиниці ставиться крапка: карбованці — крб., копійки — к. Одиниці швидкості скорочено записуємо так: метрів за секунду — м/с, кілометрів за годину — км/год. Коли ж назва міри вживається без числа, то слово пишемо повністю, наприклад: «Скільки кілометрів туристи пройшли першого дня?» Назви предметів біля цифри записуємо однією початковою буквою з крапкою: 42 : 6 - 7 (в.). У реченні, відповіді до задачі назви предметів пишемо повністю . (Відповідь: 7 відер води налили в бочку). Починаємо писати відповідь з числа: - 7 кг яблук залишилосьу ящику. - На 3 кг цукерок менше, ніж печива. - 20 дерев посадили школярі Слова, які починаються на голосний, скорочуємо, як правило, до наступного голосного, (яблука — ябл., ялина — ял, аркуші — арк. ). Неправильно записані числа учні повинні закреслити, косою лінією, а поруч або вгорі писати правильно. Щомісяця оцінка за ведення зошита виставляється в окрему графу класного журналу та в зошиті з поміткою «За ведення зошита». Усі контрольні письмові роботи: диктанти, перекази, твори, а також, самостійні, творчі роботи, - слід перевіряти до наступного уроку. Оцінки вчитель зобов’язаний поставити в зошити, щоденники (в 3 (2)—4 (3) -х класах) та в класний журнал. Перевірку слід завершити роботою над помилками (колективною чи самостійною). Письмова робота над помилками, зробленими в контрольних роботах, проводиться в зошитах для контрольних робіт після їх перевірки, а продовжується закріпленням орфограм на наступних уроках у робочих зошитах. Кожний вид помилок як з мови, так із математики, вимагає від учителя певного прийому виправлення. Каліграфічно неправильно написану,букву або цифру вчитель підкреслює і на полях або в окремому рядку наводить зразок правильного її написання. Для шестирічних і семирічних першокласників під час формування графічних навичок варто не тільки підкреслювати неправильну форму букв, а й обов’язково підправляти їх, показуючи цим, де саме дитина припускається помилки, неправильність нахилу показувати похилою, лінією поряд з буквою, яку написала дитина неправильно. До виправлення помилок у письмових роботах учнів учитель має підходити диференційовано: у зошитах сильніших учнів ставити помітку на полі в рядку, в якому допущена помилка; середніх — можна підкреслити слово з помилкою, а саме виправлення пропонується зробит идітям самостійно. Виправляти повністю записи необхідно в зошитах, слабких учнів. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду. Помічену в обчисленнях (математика) помилку вчитель тільки підкреслює, а учень повинен правильно обчислити й виправити її. У зошитах дітей, які самостійно не можуть виправити неправильний результат обчислення, учитель може закреслити і зверху написати правильний. Виправляти цифри по написаному не дозволяється Якщо школяр помилився в обчисленнях під час розв'язування складної задачі в першій дії, необхідно запропонувати, щоб правильно розв'язав усю задачу і заново переписав її. Якщо задача розв’язана правильно, але не чітко (невдало сформульовано одне-два запитання чи пояснення), варто підкреслити цей текст і запропонувати учневі правильно його сформулювати і записати. Ведення щоденників рекомендується розпочинати в 2-му або в 3-му класі – залежно від готовності чнів,1 клас-для зв`язку з батьками. Я хочу побажати нашому класу всього найкращого: щоб ми були завжди кращі всіх і щоб ми були однією класною родиною. Хочу побажати всім бути здоровими, щасливими й вчитись на відмінно. Бажаю успіхів в навчанні, щоб ви вважали що клас- це велика шкільна сім'я і щоб всі уроки, від математики до етики були цікавими для вас. З повагою С.Є. |