Мета: Розширити та уточнити уявлення дітей про різноманітність рослинного світу (про водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини) , їх ознаки; - формувати уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти значення їх у природі і у житті людини, - виробляти уміння узагальнювати, робити висновки; - виховувати спостережливість, допитливість, взаємоповагу у спільній діяльності, здатність до самовираження кожного учня, любов до рослин, любов до рідного краю, прагнення пізнавати і шанувати традиції свого народу, його культури. Обладнання: презентація, таблиці із зображенням рослин, гербарії, індивідуальні картки для перевірки та узагальнення знань. Тип уроку: інтерактивний урок, вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організація учнів до уроку Дзвінко продзвенів дзвінок, Всім пора нам на урок, На роботу налаштуйтесь! Міркувати приготуйтесь. 1. Хвилинка спостережень. - Яка зараз пора року? - Який місяць? - Яке число? - Що ви можете сказати про небо? - Чи є сьогодні сонце? - Чи є надворі вітер? - Яка сьогодні температура? - Що можна сказати, порівнюючи температуру листопада і грудня? - Що можна сказати про довжину світового дня? - Коли буде день дорівнювати ночі? 22 грудня буде найдовша ніч, буде день зимового сонцестояння. ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку Тема: Різноманітність рослин у природі (водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові рослини). IIІ. . Актуалізація опорних знань. 1.- Що вивчає природознавство? - Яка буває природа? - Що таке жива природа? Приведіть приклади. - Що таке нежива природа? Приведіть приклади. - Яку тему ми вивчаємо? Рослини - зелене диво природи. - Чому рослини називають зеленим дивом природи? Рослини – це зелене диво природи, тому що вони виділяють кисень, необхідний нам для життя, дають нам їжу , одяг, предмети побуту. - Чи багато рослин росте в нашому місті? Назвіть які рослини ви знаєте, бачили? - Як розрізняють рослини? (за видами, за ознаками). Дерева, кущі, трав’янисті рослини. - Які ознаки мають ці рослини? Дерево – це рослина, яка має одне міцне дерев’янисте стебло (стовбур). Наведіть приклади. Кущ – це рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших стебел. Наведіть приклади . Трав’нисті рослини – це рослини, які мають м’яке соковите стебло. Наведіть приклади Відгадайте загадки. Чорно-біла одежина, Зверху - листяна хустина. Як весна – дарує сік, - П’ємо радо цілий рік. (береза) Зріст у неї, як в ліщини, А плоди, немов в калини. Взимку пташечок годує, Ягідками їх частує. (горобина) Сніг її не налякає, І на спеку не зважає. Зеленіє навіть взимку, Має з голочок хустинку. (ялинка) Це – дерева. Доведіть свою думку. В неї гарні, пишні віти, І колючок не злічити... Не байдужа до прикрас, На свята спішить до нас. (троянда) Це – кущ. Доведіть свою думку. У землю теплу піду, до сонця колоском зійду. У ньому таких як я, буде ціла сім'я. (Зерно) Це трав’ниста рослина. Доведіть свою думку. Чи ростуть в нашому місті рослини, які є символами України? Що таке символи? Народні символи України - Які народні рослини - символи ви знаєте? (калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці) Вони здавна уособлюють красу нашої України, міць народу, засвідчують любов до рідної землі. Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом є верба. „Без верби і калини – нема України”, – говориться в народній приказці. Важко уявити нашу землю без верби. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Дуб живе довго. В Україні є 1300-річний дуб, 800-річний дуб. Обхват його стовбура - 8м. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним. Дуб має лікувальні властивості. Дубовою корою полощуть зуби, солять огірки, помідори, яблука в дубових діжках. Любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди. В одній із них розповідається про те, як вродлива дівчина Калина завела у болото ворогів-бусурманів. Багато з них загинули, але загинула і молода красуня. На місці її загибелі виріс кущ, який на честь дівчини і назвали калиною. Плоди калини ніби краплини крові, пролитої дочками українського народу, а кожна насінина схожа на людське серце... Опустила віти Червона калина, Тихо шепче з вітром Верба й тополина. - Якими бувають дерева і кущі? Дерева можуть бути листяними і хвойними. У хвойних - листя- хвоя. Наведіть приклади. - Якими бувають рослини (багаторічні, дворічні, однорічні) Дерева і кущі – це багаторічні рослини. - Які дворічні рослини ви знаєте? Морква, петрушка, буряк, капуста – дворічні рослини. Вони виростають з насіння, але не квітують. Квітка і плоди з насінням з’являються на другий рік. Давши насіння дворічні рослини відмирають. - Які однорічні рослини ви знаєте? Однорічні рослини живуть протягом одного року. Навесні проростають із насіння, влітку і восени квітують, дають плоди з насінням і відмирають. (горох, гречка, огірки, лобода, щириця, соняшник) 2. Робота з картками. 1) Прочитайте назви дерев. 2) Переставте літери у клітинках так, щоб утворились назви дерен, листя яких намальоване поруч. 3) Поділіть ці дерева на хвойні і листяні. 3. Робота в зошиті - З’єднати плід із деревом. (дуб, береза, каштан, горобина). - Записати однорічні (огірки, кавун, гарбуз, диня, помідори, гречка, соняшник, укроп) , дворічні рослини (морква, капуста, буряк, петрушка), багаторічні дерева (береза, тополя, липа), кущі (калина, порічки, бузок, троянда, шипшина). ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Пояснення нового матеріалу. Розповідь з елементами бесіди. Показ презентації. Навколо нас дуже багато рослин. Сьогодні ми продовжимо знайомитися з новими рослинами. Пригадайте де можуть жити рослини. Пригадаємо, що потрібно для росту рослин: грунт, вода, сонячна енергія (тепло і світло), повітря. Будова рослин: корінь, стебло, листя, квітка, плід. Ми будемо вивчати і дізнаємось багато цікавого про те, що рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини. Що зображено? (Рослини - водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові рослини). Загадка Зайшли ми в річку босі И стали раптом взуті: «Русалоччині коси» Ноги нам заплутали. (водорості) Поміркуйте, з яких двох слів утворилась назва. Водорості – це рослини, які живуть у воді. Водорості розрізняються за кольором: - зелені: - бурі: - червоні Червоні водорості Тіло водоростей бувають у формі: куль, пластинки, ниток. Водорості, у величезній кількості живуть у морській воді. Водорості подібні маленьким гронам винограду; вони утримуються на поверхні завдяки численним сферичним пухирцям, роздуваються від повітря. Водорості мають запаси йоду. Водорості не мають справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток, плодів із насінням. Вони вільно плавають або прикріплюються до дна. Вони поглинають вуглекислий газ. А виділяють кисень, яким дихають всі жителі водоймі. Завдяки тому, що морська капуста «вбирає» в себе різні поживні речовини, це робить її за багатьма показниками дуже корисною. Корисна морська капуста - ламінарія .В морській капусті міститься велика кількість йоду. Вони здатні виводити з організму радіонукліди, важкі метали та їх солі, а також токсини, що утворюються в організмі. Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».Як ви думаєте, як зелені водорості утворюють поживні речовини? Хто використовує у воді кисень, який виділяють водорості? Хто живиться водоростями?
|